Spolu se spolužákem jsme zhodnotili první ročník na FIT VUT

Spolužák s nickem Martasko na svůj blog napsal článek, ve kterém hodnotí jednotlivé předměty prvního a druhého semestru na FIT VUT. Napadlo mě, že ke každému předmětu připojím také své hodnocení a článek zveřejním i na svém webu. Naposledy jsem studium na FIT hodnotil v průběhu prvního semestru. Nyní se na vše mohu dívat již pěkně z nadhledu.

Ještě bych si dovolil malou poznámku k hodnocení. Martasko hodnotil předmět na stupnici 0 – 10 (čím více, tím lepší). Mně přišlo vhodnější hodnotit zvlášť přednášejícího (číslo v závorce) a zvlášť učivo předmětu (číslo před závorkou).

Asemblery - IAS

Martasko:

Jeden z mojich najneobľúbenejších predmetov. Na programovanie sa využíval assembler NASM a 16 bitový režim. Pohľad na kód napísaný v asm bol zo začiatku tak trochu šok. Polsemestrálka bola náročná, vôbec nebol problém dostať málo bodov (u mňa 6 z 20) nie preto, že by som nevedel význam jednotlivých inštrukcií, alebo spôsob výpočtu fyzickej adresy, ale sčitovanie čísel v 2jkovej a 16kovej sústave nepatrí medzi moje silné stránky (samozrejme, že kalkulačka bola zakázaná a hodnotil sa vžy iba výsledok a nie postup). Semestrálka už bola naštastie lepšia, pretože sa hodnotil priebežný postup.

Hodnotenie: 7/10 = aj keď ma to nebavilo tak to bolo na niečo dobré.

Stoyan:

V tomto předmětu měl velkou výhodu ten, kdo již v asm alespoň letmo něco zkoušel. Před začátkem semestru jsem se věnoval RE, takže jsem do této skupiny patřil. IAS byl vedle IZP můj neoblíbenějsí předmět prvního semestru a IAS cvika jsem si doslova užíval. Znát alespoň základy nějakého assembleru je podle mě pro informatika nutnost, vždy je dobré vědět jak to „chrastí“ přímo na procesoru. Přednášející docent Zbořil měl na svůj věk při přednáškách neuvěřitelné temto, což byl možná i jeden důvodů, proč mnoho studentů (teda spíš ti chodili na přednášky) nemělo tento předmět ráda.

Hodnocení: 9(8)/10

Diskrétní matematika - IDA

Martasko:

Fajn predmet. Prednášajúca vcelku v pohode. Narozdiel od docenta, ktorého mal druhá skupina, vedela preberanú látku dobre vysvetliť a prednášky tak boli vcelku zaujímavé. Počas semestra sa rieši 5 domácich úloh, každá za 6 bodov a jedna počítačová za 10. Nie je vôbec problém získať počas semestra plných 40 bodov a skúška už potom nie je problém.

Hodnotenie: 8/10 – Možnosť reklamovať domáce úlohy v prípade nezískania plného počtu bodov.

Stoyan:

Na tento předmět jsem nadával již v minulém článku. Stručně: Polovina studentů měla milou přednášející a druhá polovina měla pana docenta, který působil, ehm, tak trochu odtržen od reality tohoto světa. Semestrálky jsem se velmi bál, ale docent zde naštěstí ukázal svoji lidskou stránku a vše dobře dopadlo. Praktický přínos tohoto předmětu je však téměř nulový.

Hodnocení: 4(4)/10

Teorie obvodů - ITO

Martasko:

Preberaná látka je podľa mňa nezaujímavá (diferenciálne rovnice 🙁 ). Prednášajúci je ale neskutočný borec, ktorý vie študenta na prednáške zaujať a na konci semestra prekvapiť s hodnotením.

Hodnotenie: 5/10 – Prednášajúci bol síce super, ale preberaná látka je podľa mňa k ničomu.

Stoyan:

Docent „Kuni“ Kunovský, kdo zažil zná, snad nejlepší osobnost prvního semestru. Přednášky vtipné, (půl)semestrálky hardcore, hodnocení však výborné. Probíraná elektrotechnika či co to vlastně bylo mi nic neříkalo. Jediný přínos je asi tak schopnost vyřešit elementární diferenciální rovnici, což se nesmírně hodí, nemyslíte?:)

Hodnocení: 6(10)/10

Úvod do softwarového inženýrství - IUS

Martasko:

Proste najnudnejší predmet z celého semestra. Cieľom predmetu bolo zoznámiť sa so spôsobmi vývoja softwaru, životný cyklus softwaru alebo čo to je napr. beta testovanie. Taktiež bolo potrebné sa naučíť základy modelovacieho jazyka UML a preniknúť do tvorby ER diagramov.

Hodnotenie: 6/10 – Zistil som ako to funguje vo svete SW, inak to bolo neskutočne nudné.

Stoyan:

IUS byl milý předmět s milým přednášejícím. Spousta teorie, nic extra zajímavého, ale přinejmenším to UML se hodit bude. Tento předmět patřil jistě k těm lehčím (i když ve výsledku jsem měl z něho nejhorší známku ze všech předmětů:)

Hodnocení: 7(8)/10

Základy programování - IZP

Martasko:

Ďaľší fajn predmet. Pre ľudí čo nikdy predtým neprogramovali alebo v živote nevideli jazyk C (ja som s tým nemal nejaký problém vzhľadom na to, že som už predtým dobre ovládal Céčko), to bol dosť šok, ked uvideli zadania projektov. Riešia sa 4 projekty, ktorých náročnost sa postupne stupnuje. Prednášky boli veľmi nudné, ale dali sa dobre využiť na prípravu na cvičenia z IAS. Polsemestrálka bola veľmi jednoduchá, mala len jednu chybu, že sa písala o 7 ráno 🙂 inak bola expresne opravená ešte v ten deň (nie ako pri IAS 2 týždne).

Hodnotenie: 8.5/10 – asi najužitočnejší predmet 1. semestra.

Stoyan:

Prostě programovací předmět. Navíc v jazyce C, co víc si přát. Čtyři projeky byly zajímavé, ne příliš obtížné. Přednášky mírně uspávající a to se týká obou přednášejících. Kdo dříve dělal v „céčku“ nemohl zde mít výraznější problémy.

Hodnocení: 9(5)/10

Fyzika - IFY

Martasko:

Jednoznačne najhorší predmet druhého semestra. Počas semestra je nutné vypracovať 4 nezaujímavé laboratórne cvičenia, ktorých náplňou je praktické overenie nejakého fyzikálneho javu. Samozrejmosťou bolo využitie tých najlepších pomôcok. Určite nezabudnem na jeden asi 14″ CRT monitor so zelenýn odtieňom :). Na prednáškach sa počítali nejaké tie integrály, ktorým som moc nechápal (navyše prednáška o 8 ráno, komu by sa už len chcelo rozmýšlať). Vlastne ani neviem prečo som na tie prednášky chodil, vzhľadom na to, že to bola len strata času a nutnosť donútiť sa vstať na 8 ráno.

Hodnotenie: 0/10 – pretože nedávam záporné body.

Stoyan:

Rozmýšlel jsem jestli to sem napíšu, ale ano, žádná cenzura. Tento předmět je prostě „defekťácká buzerace informatiků“, jak někdo výstižně poznamenal na studensktém fóru. Jen pro vysvětleni: FEKT (lidově de-fekt, oficiálně Fakulta elektrotechniky a komunikacních technologií) je „spřátelená“ fakulta, kam FITáky posílají na předměty jako je matematika a fyzika. Tímto se nechci nechci dotknout studentů FEKTu, jen předměty této fakulky nejsou z pochopitelných důvodů na FITu příliš oblíbené. Přednášky probíhali převážně v mé nepřítomnoti (kdo by se tak brzo ráno plahočil do toho kopce…). Kdyby semestrálka nebyla (téměř) stejná jako minulý rok, asi si bych si tento fajn předmět příští rok zopakoval. Naštestí (díkybohu!!!) se tak nestane. A přínos? Snad nadosmrti budu umět řešit příklady na nakloněnou rovinu.

Hodnocení: 1(1)/10

Matematická analýza - IMA

Martasko:

Zaujímavejšia a náročnejšia matika ako v 1. semestri. Príklady z prednášiek často spracované v LaTeXu, takže nebolo potrebné si nič písať. Vcelku kvalitné prednášky. Semestrálka bola náročná, aj keď bolo na ňu bolo dovolené mať vytlačené celé asi 400 stranové skripta. Samozrejmosťou bolo obohatenie skript o ďaľšie „pomocné“ materiály :-). Samozrejme, že som nič z toho nevyužil, pretože príklády boli trochu iné ako som očakával.

Hodnotenie: 6.5/10 – Zaujímavé prednášky, ale učivo pre informatika nie moc prínosné.

Stoyan:

IFY a IMA, to byl takový náš malý matfyz, ostatně celý druhý semestr jsem si nějak nepřipadal jako student informatiky. Přednášející byly pohodě (teda aspoň to říkali, já se přednášek neúčastnil). To tvrdé Y není chyba, opravdu se jednalo o ženy. Zde jsem stejně jako v případě IFY moc doufal, že písemka bude alespoň podobná té z minulého roku, ale narozdíl od IFY se to nevyplnilo. Tak bezradně a dutě jsem si na žádné jiné semestrálce nepřipadal. „Déčko“ z tohoto předmětu nakonec odpovídalo mému vynaloženému (no spíše nevynaloženému) úsilí. Je jisté, že informatik musí zvládat matematiku, ale proč to tak hrotit, že ano?:)

Hodnocení: 5(7)/10

Návrh číslicových systémů - INC

Martasko:

Jediný HW predmet počas semestra. Cieľom predmetu bolo získať nejaké tie znalosti o roznych typoch obvodoch a o technológii FPGA. Taktiež naprogramovať jednoduchý projekt v jazyku VHDL. Prednášky niekedy nudné niekedy nie, záležalo na tom, kto prednášal.

Hodnotenie: 7/10 – Nikdy predtým som HW neprogramoval, takže som sa dozvedel dosť nových vecí, ale nejak extra ma ten predmet nezaujial aby som dal vyššie hodnotenie.

Stoyan:

Hardwarový předmět, přednášky (ty dvě nebo tři, kterých jsem se zúčastnil) mi přišly jako pro PhD v oboru návrh mikroprocesorů. (půl)Semestrálka však byla lehká a když jsem ke konci semestru přišel na to, o čem ten předmět vlastně je, začalo mě to i bavil. Pokud znáte vynikající knihu Vzor v kameni, tak tento předmět zhruba pokrývá její obsah, i když nesrovnatelně nezáživnějším způsobem. Součástí předmětu byl projekt pro FITkit (lidově FITshit či ShitKit), což je hračička, o které se někdy možná rozepíši více. Projekt byl psán v jazyce VHDL a byla to spíše jen taková ochutnávka toho, co nás čeká v pokračování tohoto předmětu v dalším semestru.

Hodnocení: 8(5)/10

Operační systémy - IOS

Martasko:

Najnáročnejší predmet v 2. semestri. Súčastou predmetu je naprogramovanie dvoch týmových projektov. 1. zameraný na skriptovani v jazyku bash s využitím GNU core utils. 2. projekt bol zameraný na synchronizáciu procesov v jazyku C a na file locking. Opravenie prvého projektu trvalo niečo vyše mesiaca. Druhý projekt niečo okolo dvoch týždňov.

Hodnotenie: 8/10 – Náročné týmové projekty a semestrálka. Na druhej strane zaujímavé učivo.

Stoyan:

Můj nejoblíbenější předmět druhého semestru. Přednášeným OS byl samozřejmě Unix, takže radost každého linuxáka. To, že byl můj oblíbený však neznamená, že byl lehký, ba právě naopak. Dva projekty, první v BASHi, ten byl v pohodě, druhý synchronizce procesů, producent konzument a ještě nějaké vychytávky, to celé v C… No mohu říct, že lehké to nebylo. Semestrálka mi těžká nepřišla, ale co jsem si všimnul, byl jsem jeden z mála. Trochu překvapivě je toto předmět, na kterém vyletí velké množství studentů.

Hodnocení: 10(8)/10

Prvky počítačů - IPR

Martasko:

Jeden z mojich obľúbených predmotov. Je to pokračovanie predmetu ITO z 1. semestra. Rôzne obvody obohatené o polovodičové súčiastky. Tentokrát bez diferenciálnych rovníc. Zaujímavé cvičenia, na ktorých som si vyskúšal zapájanie obvodov na nepájivom poli. Prednášky boli ale v piatok o 7 ráno, takže som väčšinu z nich akosi nestihol…

Hodnotenie: 7.5/10 – Zaujímave a občas aj zábavné cvičenia.

Stoyan:

Pokračování ITO, přednášející se nezměnil, takže v tomto ohledu výborné. Oproti ITO zde přibyly každotýdenní (nebo dvoj? už si ani nevzpomínám) cvičení, kde jsme dělali různé elektro-blbinky. Těžké to nebylo, záživné také ne.

Hodnocení: 6(9)/10

Typografie a publikování - ITY

Martasko:

Ďaľší fajnový voliteľný predmet zameraný na tvorbu dokumentov typografickým systémom LaTeX a nejaké tie špecialitky okolo toho. Zaujímavé prednášky. Vcelku oddychový predmet aj ked projekty neboli nejak extra zaujímavé. Každopádne jeden z najlepších predmetov druhého semestra.

Hodnotenie: 9.5/10 – Kvalitné prednášky a preberané učivo.

Stoyan:

Velmi pohodový předmět a učivo ani ne tak zajímavé jako důležité a užitečné. Mít po typografické stránce dokonalou bakalářskou práci, no to je výzva, ne?

Hodnocení: 8(8)/10

Jazyk C - IJC

Martasko:

Martasko měl místo Jazyka C předmět Skriptovací jazyky, viz dále.

Stoyan:

Volitelný předmět, navazující na IZP. No navazující se silné slovo, je tak na třikrát vyšší úrovni než IZP. Přednášející je charizmatický ďábel. Mnohými milovaný, mnohými zatracovaný pan doktor Peringer. Jedno se musí nechat, opravdu dovede naučit a já osobně ho měl rád. Součástí byly dva projekty. Jak byly obtížné si udělejte obrázek z této statistiky: Studentů prospělo: 159, studentů neprospělo: 182. Rozhodně to nebyl lehký předmět a dal mi (a věřím že nejen mě) opravdu hodně.

Hodnocení: 10(9)/10

Skriptovací jazyky - ISJ

Martasko:

Zaujímavý voliteľný predmet, jeden z mojich obľúbených. Prednášajúci síce vôbec nevedel prednášať, ale zas mal zmysel pre humor(hlavne na polsemestrálke :D). Preberajú sa základy jazykov Ruby, Python, Perl a nejaké tie špecialitky z GNU Textutils, pričom v jeden jazyk som si mohol vybrať na na naprogramovanie stredne rozsiahleho skriptu, určeného na spracovanie textu. Btw čo vypíše nasledujúci skript? 🙂 ruby -e „printf(s = ‚printf(s = %c%s%c, 39, s, 39)‘, 39, s, 39)“

Hodnotenie: 8.5/10 – Podľa mňa veľmi prínosný predmet, ktorý donúti naštudovať nejaký skriptovací jazyk.

Stoyan:

Tento volitelný předmět jsem si zapsal až na čtvrtý semestr a rozhodně se něj těším. Pro programátora je nutnost ovládat alespoň jeden skriptovací jazyk.

Závěr

Rozhodně výběru této fakulty nelituji a za nic bych neměnil. První semestr jsem se teprve rozkoukával a má docházka na přednášky byla téměř vzorná. Ve druhém semestru jsem to měl „na háku“ a na přednáškách byste mě téměř nepotkali. Říkáte si, že se to muselo dramaticky projevit v hodnocení? Právě že téměř ne. Druhý semestr sice byly horší známky, ale to bylo dáno spíše skladbou předmětů. A to je to co na vysoké škole miluji. Nikdo vás nenutí jako otroka sedět ve škole 6 – 8 hodin, pět dní týdnu … svoboda, volnost.

Jen pro zajímavost, trochu jsem googlil spojení „FIT VUT“ a našel jsem tyto dva zajímavé články:

FIT dívkám sluší

Rozhovor se studenkou FIT VUT v Brně

Související příspěvky

Peter Wang