PageRank je číslo, které si Google přiřazuje ke každé webové stránce. Vyjadřuje něco jako věrohodnost nebo důležitost stránky.

Google PageRank je algoritmus firmy Google, používaný pro ohodnocení kvality a důležitosti internetových stránek. Pokud si vytvoříte novou webovou stránku, je jisté, že bude mít PageRank 0. Je to tím, že Google o ní ještě neví. Postupně však váš nový web začnou navštěvovat Googleboti. Jsou to automatičtí roboti, kteří indexují váš web a berou z něj klíčová slova. Pokud váš web bude kvalitní, bude také oblíbený, bude mít zvyšující se návštěvnost a lidé tento web budou linkovat. To znamená, že si na svůj web dají odkaz na ten váš. Těmto odkazům se říká zpětné odkazy a hlavně na nich je založeno hodnocení PageRank. Neplatí však jednoduchý vzorec, že čím více zpětných odkazů, tím vyšší PageRank. Google totiž bere na vědomí také PageRank webu, který na vás odkazuje. Pokud tedy na vás odkazuje jeden web s vysokým PageRankem, je to pro váš web mnohem lepší, než kdyby na vás odkazovalo mnoho nevýznamných webů s nízkou hodnotou Pagerank. Přesný vzorec pro výpočet hodnoty PageRank naleznete na Wikipedii.

Zajímavý je také původ názvu tohoto algoritmu. Svádí k tomu, aby byl přeložen jako „Hodnota stránky“, avšak to byl mylný překlad. PageRank vymysleli pánové Larry Page a Sergey Brin a sama společnost Google potvrzuje, že PageRank je pojmenován na počest jednoho ze svých tvůrců. Přesný překlad by tedy zněl „Hodnocení pana Page“.

PageRank Update probíhá jednou za několik měsíců. Předposlední aktualizace se konala na konci září 2006, před pár dny proběhla nová aktualizace (leden 2007) a další update by měl být tedy někdy začátkem jara.

Související příspěvky

Peter Wang