FIT VUT vs FI MU

Kategorie: Ostatní | Zobrazen: 13322x Datum: 28.1.2007

V nedávné době jsem absolvoval dny otevřených dveří dvou velmi prestižních fakult informatiky, FIT VUT a FI MU a zde přináším své postřehy a zkušenosti.

Jako každý maturant řeším otázku, co dál. Letos v květnu skládám zkoušku z dospělosti na osmiletém gymnáziu. Tento typ školy rozhodně nedoporučuji, jako hlavní argument proti je to, že vás tam nic praktického nenaučí. Všechny důvody by však vydaly na další článek, proto zpět k tématu. Jak jste asi pochopili, řeším otázku, kam na vysokou školu. Už několik let počítám s tím, že půjdu studovat informatiku. Nyní však přišla na řadu otázka 'Kam?'. Tu řeším již asi rok, proto jsem podrobným výběrem dospěl ke dvěma fakultám, mezi kterými vybírám. Jsou jimi Masarykova univerzita v Brně - Fakulta informatiky (FI MU) a Vysoké učení technické v Brně - Fakulta informačních technologií (FIT VUT). Znám lidi z obou těchto fakult a samozřejmě, že každý si pochvaluje tu "svoji" školu. Vzhledem k tomu, že obě fakulty jsou ve stejném městě, Brně, panuje mezi nimi nemalá rivalita, což mi potvrdili studenti z obou stran barikády. Podle mého názoru patří tyto dvě fakulty ve svém oboru ke špičce, nejen v Česku, ale jsou bezpochyby schopné vychovávat IT odborníky konkurenceschopné v rámci celé Evropy. Pro porovnání, jsem se zúčastnil dnu otevřených dveří obou fakult.

Logo FIT VUT V pátek 12. ledna 2007 pořádalo den otevřených dveří FIT VUT, na který jsem se vypravil s přítelkyní, kamarádkou a kamarádem. Jelikož mi brzké vstávání dělá nemalé problémy, vůbec mě nepotěšilo, že vlak do Brna jede už v 7:07. V 8:38 jsme již vystupovali na brněnském hlavním nádraží. Zde jsme se rozdělili. Přítelkyně a kamarádka šly nakupovat do Vaňkovky, což je nechutně velké obchodní centrum, narvané obchody s oblečením. Prostě noční můra každého chlapa. S kamarádem jsme se vypravili hledat budovu FIT VUT. Brzy jsme stáli před novou nablýskanou prosklenou budovou. Na dveřích však stálo, že den otevřených dveří se koná v druhé budově hned přes cestu. Druhá budova FIT VUT, je opakem té první. Pochází ze 14. století a dříve plnila funkci kláštera. Dnes je nabitá nejmodernějšími technologiemi. Budova je v současné době v rekonstrukci, takže její okolí vypadá spíše jako bojiště. Uklidnilo mě však, že příští akademický rok už bude rekonstrukce hotová, čili v době mého případného nástupu bude areál nově zmodernizován. Po vstupu do historické budovy jsme zamířili do auly, kde nás čekala přednáška ohledně studia na zdejší fakultě. Přednášejícím byl mladý, slušně vypadající muž v obleku. Aula vypadala velmi moderně a židličky, na kterých se zde sedělo, byly naprosto úžasné a pohodlné. Přednáška byla dostatečně dlouhá a nabitá přesně těmi informacemi, na které jsem byl zvědavý. Nejvíce bylo zdůrazňováno, že studium na FIT VUT je, narozdíl od jiných, zaměřené hodně na praxi, což já osobně hodnotím velmi pozitivně. Co se týká bakalářského tříletého studia, je zde pouze jeden studijní program s názvem Informační technologie, pod který spadá jeden stejnojmenný studijní obor. Absolventi získávají titul bakalář (Bc.) a mohou pokračovat studiem navazujícího dvouletého magisterského studijního programu Informační technologie, kde si mohou vybrat jeden ze tří oborů:

Po úspěšném absolvování získáte titul inženýr (Ing.). Pokud by vám ani to nestačilo, můžete ještě vystudovat Doktorský studijní program a získat akademický titul doktor (Ph.D.) uváděný za jménem. Přijímací zkoušky na fakultu jsou z matematiky v rozsahu učiva gymnázií bez derivací a integrálů. V případě, že se chcete přijímačkám vyhnout, máte možnost zúčastnit se Mezinárodní srovnávací zkoušky z matematiky (NSZ MA) a být mezi horními 30% anebo pokud máte průměr z matematiky za středoškolské studium do 1,5, stačí vám být v 30% nejlepších v Národní srovnávací zkoušce ze obecných studijních předpokladů (NSZ OSP). Po skončení přednášky jsme se vypravili do učebny, kde se ve smyčce promítal krátký film, vlastně taková prezentace fakulty. Film byl dobrý, avšak ozvučení v poměrně malé místnosti bylo podprůměrné. Když jsme vyšli zpět na chodbu, uviděli jsme hlouček lidí, kteří něco nadšeně sledují. Protlačili jsme se davem a na zemi uviděli dva malé roboty na dálkové ovládání, kteří mezi sebou svádějí zápas. Chvíli jsme se bavili pohledem na tyto inteligentní kusy železa a pak se vydali dále. U vstupu do budovy byla možnost mluvit přímo se studenty fakulty, což bylo asi nejlepší z celého programu. Kladením otázek jsem strávil asi půl hodiny. Díky reakcím studentů mě tato fakulta láká ještě více, než před jejím navštívením.

Logo FI MU O necelé dva týdny později, dne 25.1.2007 se konal den otevřených dveří na FI MU, kde jsem samozřejmě nemohl chybět. Program začínal až kolem dvanácté hodiny, takže jsem si mohl trochu přispat. Po příjezdu do Brna jsme fakultu našli rychle. Není ani příliš vzdálena od FIT VUT, obě se nacházejí na Králově Poli v Brně. Ne, že bych byl kdovíjaký znalec architektury, ale budova FI MU je vybudovaná v typickém socialistickém stylu, tzn. betonová obludná depresivně působící kostka. Historická i moderní prosklená budova FIT VUT jednoznačně vedou. Značení uvnitř budovy, která připomínala bludiště, nebylo zrovna nejlepší a měli jsme celkem problém najít konkrétní aulu. Nakonec jsme ji našli a usadili se v dřevěných, ne příliš pohodlných lavicích. Aula na VUT vypadala rozhodně moderněji. Ve 12:30 měl program začít, nic se však nedělo. Dole, kolem katedry, se motali tři páni a vypadali, že stále něco zkouší a nedaří se jim. Začali jsme pochybovat, zda jsme vůbec ve správné aule. Kolem jedné hodiny však dva z pánů odešli a ten zbývající zahájil přednášku s názvem: Elektronická bezpečnost - počítače, platební systémy, mobilní telefony. Zde je stručný obsah z oficiálního zdroje: "Definice elektronické bezpečnosti a její cíle. Princip internetového bankovnictví - příklady pro různé banky. Bezpečnost při používání platebních karet - bankomaty, platba u obchodníka, platba po internetu. Mobilní telefony - zabezpečení mobilní komunikace, principy. Další technologie - bluetooth (handsfree, ...), infraport, wi-fi." Pro laika by byla přednáška možná zajímavá, ale pro člověka, který se o IT bezpečnost jen trochu zajímá, nebylo řečeno nic nového. Přednášející chvílemi působil nejistě a bylo vidět, že nemá moc zkušeností s přednášením. Přednáška trvala přesně hodinu. Poté měl řeč děkan fakulty. Nechápu, proč tyto dvě události nebyly přehozené, nejdříve informace o studiu a fakultě a poté pro zájemce přednáška. Děkan také nebyl bůhvíjak dobrý řečník a jeho projev byl místy uspávající. Místo praktických informací týkajících se studia či přijímaček se zaměřoval na vychvalování fakulty. Je jasné, že chtěl na uchazeče o studium zapůsobit, jenže podle mě to trochu přeháněl. Viz konkrétní citace: "Pouze u nás můžete studovat opravdovou informatiku, ostatní jsou pouze laciné napodobeniny". Dokonce v jeho projevu zaznělo několik narážek přímo na FIT VUT. Možná tím někoho uchvátil a přesvědčil, na mě však jeho projev působil namyšleně. Po tomto propagandistickém přednesu děkan odešel a přišel milý a příjemně vypadající šedivý pán, který zodpovídal na naše dotazy. Nejvíce mě (a myslím že nejen mě) pobavila otázka kluka, který se zeptal, který obor si má vybrat (viz. dále), když se chce zaměřit hlavně na umění. Šedivý pán ho mírné odpálkoval tím, že tady je na fakultě informatiky. Chvíli jsme poslouchali nezajímavé otázky ostatních poté jsme se odebrali zpět na nádraží. Nyní ke studijním oborům na FI MUNI. Narozdíl od FIT VUT je zde mnohem větší výběr. Tady najdete seznam studijních programů a oborů bakalářského studia a zde magisterského. Rozdíl oproti VUT je i ten, že po absolvování dvouletého magisterského studia získáte titul inženýr magistr (Mgr.). Přijímací zkoušky na všechny fakulty MU je formou Testu studijních předpokladů (TSP). O prominutí přijímacích zkoušek můžete zažádat v případě, že v NSZ se umístíte mezi 30% nejlepšími.

Kromě dvou výše zmíněných fakult lze informatika studovat i jinde. V Olomouci, kam bych to neměl vůbec daleko (bydlím zde), je možné na Přírodovědecké fakultě studovat informatiku. Ta však není příliš vyhlášená a slyšel jsem na ni spíše kritiku než chválu. Přijímací zkouška je tradičně z matematiky v rozsahu učiva gymnázií a navíc ze základů informatiky. Zkoušky jsou vám prominuty v případě, že váš průměr známek z matematiky ze střední školy je menší než 2,0 což je podle mě velmi mírné a mimo jiné to svědčí o nižší úrovni školy.

Další možností je studium informatiky na ČVUT Fakultě elektrotechnické. Ta je podle mě velmi rozporuplná. Jedni ji považují na nejprestižnější a nejlepší místo, kde informatiku studovat, druzí naopak toto studium kritizují. Mě osobně tato fakulta neoslovila i když bych zde měl jisté přijetí bez přijímacích zkoušek (Průměr z matematiky do 1,5).

Další místa, kde studovat informatiku pouze vyjmenuji, protože o ty jsem se už pobrobně nezajímal. Je to tedy:
Univerzita Hradec Králové - Fakulta informatiky a managementu
Univerzita Pardubice - Ústav elektrotechniky a informatiky
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně - Fakulta aplikované informatiky
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava - Fakulta elektrotechniky a informatiky
Vysoká škola ekonomická v Praze - Fakulta informatiky a statistiky
Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky v Praze (soukromá).

Možností, kde studovat, je mnoho, důležité je však vybrat si správně, ať toho později nelitujete. Co týče mých osobních plánů: Přihlášku pošlu na Informatiku v Olomouci a ČVUT FEL - na těchto dvou fakultách mám jisté přijetí, proto si je nechám jako záchranu. Další dvě přihlášky poputují na FIT VUT a FI MU. Budu se účastnit všech tří kol NSZ OSP. Pokud v nich uspěji, budu moct jít bez přijímaček jak na VUT tak na MU. Pro jistotu však budu ještě dělat přijímačky na FIT VUT, protože této škole dávám jasnou prioritu.

Stoyan's signature

Předcházející článek: Update Knihy názorů

Následující článek: PageRank

Libí se vám tento článek? Zalinkujte ho: Linkuj tento článek

Přidej svůj komentář

Quer
Pojal jsem chuť doplnit tu pár detailů z pozice insidera Původně jsem se dostal jak na FI, tak na FIT. Po dvou měsících chození na FI jsem se rozhodl pokračovat na FIT, kde teďka dokončuju třetí rok.
Z FI jsem měl pocit, že člověk stráví spoustu času akademickými hrátkami s matematikou a předměty, které sice slovo matematika v názvu nemají, ale víceméně je to převlečená matematiku trochu jinak. Jak autor ale zmiňuje, na FI má člověk možnost volit si z velkého množství předmětů a vyprofilovat se podle vlastních preferencí. Rivalita mezi FI a FIT opravdu existuje, ovšem z kantorů na FITu měl poznámky na adresu FI za celé tři roky jen jeden či dva. Tipoval bych, že FIT je v očích FI víc "debatován", neb za moje skromné dva měsíce se našli dva kantoři, kteří se o FIT zmínili, ač ne výhradně v kritickém tónu. Té zmíněné poznámce na "napodobeniny" se lze jen zasmát, neboť tím děkan svojí nabubřelostí spíš shazuje instituci, kterou má reprezentovat.
Nyní k výhodám na FITu: je poměrně jednoduché vycestovat v rámci výměnných pobytů do zahraničí. Díky malé poptávce ze strany studentů tak většinou některá místa zůstávají zcela neobsazena. Pokud tedy hodláte studovat v zahraničí, na FITu není problém. Samozřejmě, že čím lukrativnější země (Anglie a spol.), tím to je složitější. Dále na FITu jsou vcelku štědrá prospěchová stipendia, od průměru 1.500 nahoru (od 1000 do 3500 Kč měsíčně).
Zda je studium na FIT praktičtější než na FI, v tom si zas tak jistý nejsu. Totiž důležité je specifikovat, co člověk hodlá dělat po vystudování dané školy. Na FITu se hodně prostoru věnuje jazykům nízké úrovně, jako je C, assembler apod. C++, C# a Javě dle mě není na bakaláři věnován dostatek prostoru. Studium na FITu také nedává možnost se profilovat jinak než ryze technicky. Humanitním předmětům jsou za celé pětileté studium vyhrazeny dva kredity - vybrat si můžete rétoriku nebo základy práva. Kurzy angličtiny také člověka skoro nic nenaučí a jsou jenom jeden rok, dvě hodiny týdně. To ale kompenzuje možnost vycestovat do zahraničí.
Studium na FITu může být velmi náročné, pokud se rozhodnete jej tak pojat. Současně ale existují individua, kteří školu studují jen kvůli diplomu a na zkouškách používají různé způsoby cheatingu. Přes 50 bodů se tak "kolektivně" není problém přelézt. Problém opisování a nedostatečně tvrdých regulí je ale asi běžný obecně v českém školství, narozdíl třeba od anglického systému. Současně ale na FITu platí, že domácí úkoly jsou testovány na cheating (zdrojové kódy projektů), a to nejen "jako".
Kantoři na FITu jsou většinou extrémně "nabušení" vědomostmi a těmito pak během tříhodinových předášek "ničí" posluchačstvo. Fakt, že např. tři tříhodinové přednášky v jednom bloku za sebou není možné vstřebat, už ale někteří odmítají uznat. Začínat v sedm ráno také není nijak nezvyklé. Na člověka je v jistých ohledech pohlíženo podobně jako na "stroj" a lidský vhled, který lze současně chápat i za měřítko "praktičnosti", na FITu dle mého názoru občas chybí. Fakulta tak dle mého vychovává špičkové techniky, které ale v případě totálního přijetí některých nelidských standardů mohou skončit jako mírně omezená individua, co se týče vhledu ohledně toho, co si od techniky žádá naprostý laik.
14.7.2007 0:48:04
 
83.240.21.*
Stoyan
stoyan(zavinac)tiscali.cz
Quer: Moc dekuji za vycerpavajici komentar Jestli ti to nevadi, kontaktuji Te s nekolika doplnujicimi otazkami
14.7.2007 10:36:09
 
195.47.46.*
Petr
pbroza(zavinac)seznam.cz
čau, hele mohl by jsi mi napsat, jak to vidíš teď, když jsi byl přijat, taky uvažuji o těchto dvou školách, kdyžtak icq na mě je 327475074, díky za odpověď
4.12.2007 15:27:16
 
213.192.8.*
Quiark
quiark(zavinac)centrum.cz
S těmi přihláškami se strachuje každý prvák, ale skutečnost je taková, že jak na FIT, tak na FI se dostane každé pako

Pokud říkáte, že přednášející působil nejistě, pak mě mrzí, že vybrali zrovna toho člověka, protože vím alespoň o dvou, kteří jsou odborníci a s přednášením nemají problém (ano, jsem z FI). Co se týče teorie a praxe, docela jsme o tom teď debatovali na FI a došli jsme k závěru, že potřeba znát obojí. Teorie možná spoustě lidem připadá nezáživná, dokáže však být v praxi hodně užitečná. Praxe je možná na FI méně, ale je to možná proto, že praxi se, narozdíl od teorie, může naučit každý poměrně sám buď v práci nebo doma.

Ještě bych chtěl podotknout, že studium na FI je mnohem volnější než na FIT. Na FITu člověk nemá možnost zapsat si každý semestr předměty přesně podle své nálady (samozřejmě, i na FI jsou povinné předměty, pořadí, ve kterém je absolvujete je však volitelné). Na FIT dokonce omezují počet předmětů, které si můžete v jednom semestru zapsat. Pokud si někdo stěžuje na nedostatek humanitních předmětů, toto na FI nehrozí v žádném případě. Celá Masarykova Univerzita totiž umožňuje do značné míry studium nezávisle na fakultě a tak si může i student FI zapsat pár předmětů z psychologie a podobně.

Tak doufám, že jsem pověst FI trochu zachránil
30.1.2008 10:13:48
 
194.212.43.*
Stoyan
Quiark: S tim, ze na FI a FIT se dostane temer kazdy souhlasim. Kdyz se podivam zpetne, byly prijimacky (v mem pripade SCIO) to nejlehci z celeho FIT studia

Jinak na tema FIT vs FI se vedou flamy po celem internetu (napr. diskuse na programujte.com), muj nazor je ale ten, ze to cele zavisi plne na cloveku. Podle me jde obe skoly jen "prolezt", ale take si lze z obou vzit to, co z vas udela odbornika v danem oboru. A tim odbornikem se nestanete jen tim, ze vas prijmou na FIT/FI, musite hlavne vy chtit a pak uz na tom, zda jste na FI/FIT/jinde ani tolik nezalezi.
30.1.2008 10:20:37
 
195.47.46.*
Strevlik
Husty, linklo mne to sem z uplne jinyho tematu, ale aspon vidis, ze si ve vyhledavacich celkem stojis. A necham tu i poznamku k tematu: Trosku jsi zapomel na jednu skolu, kde se ta informatika studuje o par lvl vys
6.2.2008 0:41:09
 
85.160.9.*
Stoyan
Tak o tom celkem pochybuju, o jakou skolu se podle tebe jedna?
6.2.2008 6:52:44
 
195.47.46.*
Strevlik
MFF UK
6.2.2008 15:38:40
 
217.198.148.*
Walker
Stoyan:Caw mohl bys sem hodit mail nebo nějakej link na kontakt?Chtěl bych se zaptat na pár otázek.
7.4.2008 20:12:24
 
90.177.173.*
Martasko
Walker: vsak JID ma vlavo hore a mail taky najdes
9.4.2008 11:55:02
 
147.229.212.*
Floatiko
Jak rikate, dostat se na FIT/FI neni az takovy problem a vylitnout z nej hned v prvnim semestru je jeste vetsi hracka nez se tam dostat. Tim jsem chtel jen naznacit, ze to neni az takova prochazka ruzovym sadem. Dobre zvazte co od jake skoly ocekavate a ceho jste ochotni se pro to vzdat. Kdo se dostal na FIT tak prvni semest napovi
9.5.2008 4:55:05
 
90.176.114.*
Martin
martin(zavinac)martinsimko.cz
Stoyan: a kterou školu sis nakonec vybral? já se letos dostal na obě a taky řeším, na kterou jít, ale zatím nevím
8.6.2008 16:31:06
 
213.211.37.*
Fejma
na FI jsem strávil jeden semestr a pak radši přestoupil jinam, funguje tam praxe nabrat co nejvíc studentů a pak jich co nejvíc vyházet...jsou k tomu uzpůsobený i předměty ( kdo zažil funkcionální programování bude vědět), v tuhle chvíli jsem rád že jsem na menší škole kde je přeci jen přístup profesorů trochu osobnější a uvolněnější.
26.6.2008 15:59:46
 
81.19.43.*
Stoyan
Martin: Dokoncil jsem prvak na FIT VUT a uplna spokojenost.

Fejma: O funkcionalnim programovani na FI jsem slysel FIT ma taky "sve" predmety
27.6.2008 11:40:44
 
195.47.46.*
pr0ph3t
Jen bych doplnil, ze na FI mate pochopitelne take moznost cestovat do zahranici za studiem, spousta lidi toho vyuziva, v tomhle ohledu jsou na tom obe skoly stejne.

Co se tyce orientace na fakulte FI:
Jsou zde celkem 4 budovy, necekane ocislovane A, B, C, D. V kazdem patre jsou mistnosti s cislem. Prvni cifra udava patro, dalsi cifry cislo mistnosti. Takze napriklad B311 je necekane mistnost v budove B, ve tretim patre. Pokud by s tim mel nekdo problem, hned na vratnici je na zdi obrovsky planek budovy s popisem mistnosti. Mam pocit, ze spatna orientace na dnu otevrenych dveri nebyla ani tak problemem fakulty, jako spis navstevnika

Funkcko ale i dalsi predmety jsou tezke. Tady jste panove na vysoke skole. Necekejte, ze vas nekdo bude vest za rucicku a starat se o to, abyste prolezli. Nestarate se, neucite se nebo nechapete latku => vyletite. Smirte se s tim
Co se tyce toho, ze se nabere spousta lidi a pak se jich vetsina vyhodi - to plati obecne pro vetsinu technicky zamerenych skol.

Posledni blud, ktery je uvedeny v clanku - prijimacky na vsechny fakulty MU NEJSOU pouze ze vseobecnych predpokladu. Nektere fakulty to maji jinak, kazda fakulta si muze sama urcit, jake prijimacky bude delat. Lekarska fakulta ma napriklad prijimacky z biologie a chemie(necekane), fakulta sportovnich studii zase na prijimackach uchazece nazene do bazenu a plavte.

Celkove mam z clanku pocit, ze autor byl uz predem rozhodnutej, kam pujde
6.11.2008 20:10:26
 
62.245.120.*
Stoyan
pr0ph3t: Ta dezinformace s TSP na vsechny fakulty MU mi nejak unikla, samozrejme to neni pravda. Nazyvas ji poslednim bludem, ale pritom je to fakticky jedina nepravdiva informace z clanku, kterou jsi vypichnul.

Zda je nejaky areal/budova zmatena, ci prehedna, je subjektivni dojem. Areal FITu a jeho celkova modernost, je jedna z veci, ktera me uchvatila jiz na dnu otevrenych dveri. O FI totez rict nemohu - to ovsem neznamena ze to take neni prestizni IT skola!

Se zbytkem souhlasim. Hlavne to, ze na VS (a u technicke to plati dvojnasobne) jste vedeni pouze jako "cislo", zavahate a letite, nikomu po vas slza neukapne.

Procital jsem tuny flamu na tema FIT vs FI vs dalsi... Lidem unika jeden fakt. Dulezite je hlavne to, co si z te skoly odnesete a jak ke studiu pritupujete. Zadna skola z vas neudela vsevedouciho profesionala, pokud neprojevite snahu - hodne snahy.

A k tvemu pocitu: FIT byl vzdy mym favoritem a jak jsi psal sam jinde: "kazdy student brani svoji alma mater"
27.11.2008 18:10:23
 
195.47.46.*
Nový komentář
Nick: 822" />

Smajlíci:

:-D :-) :-/ :-( ;-) :-P 8-) [b][/b] [i][/i] [url][/url]
Web:
Email:
Komentář:
Opište prosím číslo 822 (ochrana proti SPAMu)
 
       * Pole Komentář podporuje BBCode tagy
© Stoyan, 2006 - 2012